10 Bekendste valkuilen bij diëten en lijnen

Written by Karin Rewat on . Posted in Uncategorized

10 BEKENDSTE VALKUILEN BIJ DIËTEN EN LIJNEN

 

Gewicht verliezen is voor niemand makkelijk. Het blijkt een ware kunst om op een gezonde manier overtollig vet kwijt te raken en er slanke spiermassa voor in de plaats te krijgen.

Dit proces verschilt per persoon, en het is vaak uitzoeken wat voor jou het beste werkt. Onderstaande dieet fouten moet je in ieder geval niet maken als je af wilt vallen of op gewicht wilt blijven!
1. Nul procent vet

Waarschijnlijk de meest gemaakte fout is alle vet uit je voeding schrappen. Door alleen magere producten te eten mis je belangrijke voedingsstoffen die je helpen met gezond afslanken. Van vet op zich word je niet dik. Wel van te veel en vooral te veel slecht vet.

Gezonde vetten zoals kokosolie en olijfolie zijn goed voor hart- en bloedvaten. Verzadigd vet is essentieel voor een gezonde hormoonhuishouding welke nodig is om af te vallen. In light producten wordt het vet vervangen door een andere smaakmaker zoals suiker en zoetstoffen waar je honger van krijgt. De calorieën uit suiker worden bovendien opgeslagen als vet, dus ben je weer terug bij af.
2. Niet ontbijten

Nog steeds gaan hele volksstammen zonder ontbijt de deur uit. Door niet te eten word je stofwisseling niet geactiveerd en gaat je lichaam in de ‘spaarstand’. Na een nacht slapen (= vasten) heeft je lichaam voedingsstoffen nodig om goed te kunnen starten. Niet ontbijten zorgt dat je sneller en meer honger krijgt in de middag waardoor je eerder ongezond en zoet eten zult pakken. Van niet ontbijten word je dikker!
3. Sapje?

Veel mensen denken dat vruchtensap hetzelfde gezondheidseffect heeft als vers fruit. Helaas… Wat je vooral binnen krijgt als je sap drinkt zijn suikers in de vorm van fructose. Deze snelle suikers worden sneller omgezet in vet.

Wil je de voordelen van fruit in je dieet, eet het dan zoals het in de natuur groeit! Indien mogelijk met schil. Dan krijg je niet alleen alle vitaminen en mineralen binnen maar ook vezels. Die laatste helpen je hongergevoel tegen te gaan en zorgen voor gezonde darmen.

 

4. Niet genoeg groenten en fruit

Barstensvol verschillende voedingsstoffen, vocht en vezels. Laag in calorieën. De ideale vuller waar je niet dik van wordt (zonder sauzen of andere dikmakers). Mensen die veel groenten en fruit eten zijn slanker, energieker en stralender.

Zorg er voor dat je ‘vaker’ groente bij een maaltijd eet. Bijvoorbeeld als tussendoortje, als rauwkost bij de lunch en drie soorten groente bij het avondeten. Eet fruit het liefst in combinatie met eiwitten zodat de suikers minder snel worden opgenomen en je bloedsuikerspiegel in balans blijft.

 

5. Te veel (of te weinig) eiwitten

Eiwit diëten zijn razend populair. Dit komt doordat eiwitten je stofwisseling verhogen en je lichaam ze nodig heeft om spiermassa te kunnen aanmaken. Meer spiermassa betekent een slanker en strakker lijf. Jezelf volproppen met extreem veel eiwitten werkt averechts.

Per twee uur kun je ongeveer tussen de 20 en 30 gram eiwitten verteren. Dit hangt af van je lichaamsbouw en spiermassa. Eet je meer dan dat dan wordt dat opgeslagen als vet. Eet daarom meerdere malen per dag gepaste hoeveelheden proteïne zodat je lichaam de kans krijgt deze te verteren.

 

6. Alcohol

Barstensvol suikers (lege calorieën) en drinkt iets te gemakkelijk weg. Na twee glazen verdwijnen je natuurlijke remmingen. Dus ook diegene die je op het juiste pad naar een slank en gezond lichaam houden. Als je alcohol drinkt wordt je lever overbelast waardoor deze minder oestrogenen kan afbreken. Je alvleesklier moet extra insuline aanmaken om de (snelle) suikers te kunnen verteren. Dit alles bevordert extra opslag van vetten op je buik. Wil je afvallen dan is alcohol het eerste dat je moet laten staan!
7. Niet bewegen

Om gewicht te verliezen zul je je stofwisseling omhoog moeten brengen. Dit doe je door gezond en vezelrijk te eten en veel te sporten. Het liefst met gewichten waardoor je spiermassa aan maakt. Meer spiermassa betekent een hoger verbruik en, niet onbelangrijk, een strak en gestroomlijnd lichaam. Bewegen zorgt ook voor afleiding en je voelt je er stukken beter door.
8. Het ‘Door de week’ dieet

Een klassieker. De hele week streng lijnen en dan in het weekend jezelf ‘belonen’ met junkfood en alcohol omdat je het zo goed hebt volgehouden. Waanzin. Heeft niets met gezondheid te maken. Wat je in vijf dagen hebt bereikt breek je in twee dagen weer af.

Zonde van alle moeite en inspanning! Als je wilt afvallen dan wil je dat alle dagen, altijd en niet alleen van maandag tot en met vrijdag. Af en toe iets lekkers mag best, maar niet non stop twee dagen lang. Spreek met jezelf een moment af dat je iets extra’s mag nemen en hou het daarbij. Doe dit pas als je op je streefgewicht bent. Voor die tijd beloon je jezelf met ‘non food items’!
9. Overdag maar ’s avonds niet..

Veel gemaakte fout is dat mensen zich overdag van alles ontzeggen en dan in de avonduren, alleen thuis voor de buis, de schade inhalen. Deze mensen hebben last van het ‘vreemde ogen dwingen complex’. Zo lang er op ze gelet wordt eten ze keurig netjes, maar zodra ze alleen thuis zijn gaan alle remmen los en merken ze dat ze overdag te weinig hebben gegeten. De honger haalt ze in.

Bedenk goed waarom je af wilt vallen en dat het iets voor langere tijd is. Ga gezond(er) eten, meer bewegen en maak dit je nieuwe levensstijl. Laat het niet van anderen afhangen. Je doet het voor jezelf!
10. Te veel, te snel

Jezelf transformeren naar een ander lichaam heeft met een leefstijl verandering te maken. Dat kost tijd. Je bent ook niet in één nacht te zwaar geworden. Gun jezelf de tijd om een nieuwe leefstijl aan te leren.

Gedragsverandering gaat met vallen en opstaan. Geef de moed niet op als het minder snel gaat dan je had verwacht. Deel het eindresultaat op in een aantal kleine doelen, die makkelijk haalbaar zijn. Bijvoorbeeld: Je weegt 120 kilo. Als je denkt “ik moet nog 40 kg afvallen”, kun je het al gauw opgeven. Maar als je denkt “ok en nu naar de 110” en ook daadwerkelijk stappen maken om dit doel te bereiken en vervolgens “ok en nu naar de 99” wordt het ook voor jou overzichtelijker!

 

pil

LIEVER EEN PILLETJE OF GEZONDHEID?

Written by Karin Rewat on . Posted in Uncategorized

In mijn diëtistenpraktijk ontmoet ik dagelijks boeiende mensen, allemaal met hun eigen, persoonlijke verhalen. Echte mensen, die worstelen met bepaalde ziektebeelden van zeer uiteenlopende aard. Van darmklachten tot beginnende diabetes. Het advies is dan veelal curatief. Grotere winst valt echter te behalen in de preventieve sfeer, dus als je een bepaalde aandoening (nog) niet hebt. Een gezond lichaam biedt je veel meer dan je denkt! Zoals grootmoeder zei: “Voorkomen is beter dan genezen!” Dat een gezonde leefstijl helemaal niet ingewikkeld en duur hoeft te zijn, lees je hieronder.

Checklist gezonde leefstijl:

 

  1. Eet voldoende voedingsvezels; elke dag! Aanbevolen per dag: 25 – 30 gram voedingsvezels. Bronnen: volkorenbrood, cereals, havermout, groente & fruit
  2.  Eet voldoende anti-oxidanten zoals blauwe bessen of de açaï (Coolbest in het koelvak). Andere natuurlijke anti-oxidanten zitten in: tomaten, broccoli en citrusfruit
  3. Zorg dat je aan je omega-3-vetzuren komt, bronnen: vette vis, zoals makreel, zalm, haring, sardines
  4. Gebruik olijfolie ter aanvulling van je onverzadigde vetten; goed voor je  bloedvaten!
  5. Haal je de norm van minstens 30 minuten bewegen per dag? Dit zorgt ook voor meer balans in je hoofd en dat de vitamines uit je voeding beter worden opgenomen
  6. Laat je niet verleiden door de zoveelste dieethypes: koolhydraatvrij, glutenvrij, superfoods om er een paar te noemen.
  7. Nog nooit een dag zonder sms, mobiel e-mail of internet geprobeerd? TRY! Je zult er versteld van staan.
  8. Drink dagelijks 4 kopjes groene of witte thee en minstens 1 liter water.
  9. Minstens 7 – 8 uur slaap per etmaal
  10. Als laatste, maar zeker ook net zo waardevol: Zorg ervoor dat je passie, vreugde haalt uit het leven. Een hobby: lezen, schrijven, yoga, buikdansen. Don’t be afraid om iets nieuws uit te proberen: hardlopen, een cursus keramiek of schilderen. Nieuwe ervaringen werken geest- en tijdverruimend!

 

Hoop je voldoende getriggerd te hebben om vandaag nog aan de slag te gaan!

 

vul uw telefoon nummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug