De juiste voeding bij sporten en bewegen

Written by Karin Rewat on . Posted in Uncategorized

Bewegen is gezond, maar bewegen hoeft niet hetzelfde te zijn als intensief sporten. Je kunt beter iedere dag een uur lopen of fietsen of tuinieren dan één keer per week twee uur intensief sporten.

Het is belangrijk iets te eten voordat je gaat bewegen. Als je dit niet doet, bestaat de kans dat je je flauw en slap gaat voelen. Je lichaam heeft brandstof nodig. Koolhydraten zijn prima brandstoffen; denk aan: een volkoren boterham met jam, een banaan of een pastamaaltijd.
Een broodmaaltijd heeft een verblijftijd van ongeveer 1 – 1½ uur in de maag en een warme maaltijd 2 – 2½ uur. Houd daar rekening mee!

Verder is het van belang dat je tijdens het bewegen genoeg vocht tot je neemt. Gewoon (kraan)water is goed genoeg. Het is belangrijk om ook te blijven drinken als je geen dorst hebt, want tegen de tijd dat je hersens kunnen waarnemen dat je dorst hebt, ben je eigenlijk al uitgedroogd. Dus ook drinken als je geen dorst hebt; zeker met het warme weer. Hierdoor droogt je lichaam niet uit en voel je je fitter. Sportdranken in de vorm van suiker zijn bij normaal eten en bewegen niet nodig. N.B.: Bij oudere mensen is de dorstprikkel verdwenen en is het nog belangrijker dat zij voldoende drinken!

Belangrijk nà het sporten is je eiwitvoorraad aan te vullen. Nu is het zo dat eiwitinname meestal gepaard gaat met de intake van vetten (kaas, zuivel, vlees). Er zijn slechts enkele eiwitrijke producten die vetarm zijn; deze zijn:
1. kipfilet,
2. magere Franse kwark of
3. Griekse yoghurt 0 % vet
4. blikje tonijn op waterbasis
5. gekookte eieren (het is prima om 5 x per week een gekookt eitje te eten)

Praktische, Nederlandstalige voedingswebsites zijn zeer schaars, dat zal je wellicht wel gemerkt hebben. Pas op, want vaak blijken voedingssites slechts vermomde internetwinkels te zijn, voor niets meer dan allerhande voedingssupplementen. Wie normaal gezond eet volgens de schijf van vijf heeft dit allemaal niet nodig.
Kijk voor objectieve eerlijke informatie op www.voedingscentrum.nl
Ook voor overheerlijke, eenvoudige recepten en handige apps.

koolhydraatarm-brood-dieet

Trackback from your site.

Karin Rewat

Diëtist Karin Rewat is een gedreven diëtist die, sinds het afronden van haar studie Voeding en Diëtetiek in 1995, al jaren werkzaam is op het gebied van de diëtetiek, waaronder in de thuiszorg, ziekenhuis en ouderenzorg. Sinds 2005 is zij actief in haar eigen praktijk en werkt zij nauw samen met huisartsen, fysiotherapeuten en soms psychologen. Ze is erkend en geregistreerd als een professionele diëtist en lid van de Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN), Haaglanden Eerste Lijn Diëtisten (HELD) en ELZHA. Naast diëtist is Karin tevens een begenadigd schrijver. Haar columns worden regelmatig gepubliceerd in lokale media. Via Karin’s Column op deze website houdt zij u regelmatig op de hoogte van handige tips en leuke anekdotes. Check de website dus regelmatig!
vul uw telefoon nummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug