FEESTDAGEN: 12 TIPS TEGEN DECEMBERKILO’S

Written by Karin Rewat on . Posted in Uncategorized

Voor veel mensen zijn de feestdagen de mooiste tijd van het jaar en zij verheugen zich dan ook op de gezellige familiediners en sfeer die daarmee gepaard gaan. Maar dit geldt niet voor een ieder; een aantal mensen zien vol vrees de extra kilo’s van het lekkere eten terug op de weegschaal! Toch kunt u met onderstaande tips de schade binnen de grenzen houden:

  1. Kies voor gezonde borrelhapjes, zoals cherry-tomaatjes, augurken, olijven, zoute stokjes, popcorn en Japanse mix.
  2. Serveer meerdere soorten groentegerechten en een frisse fruitsalade bij het kerstdiner.
  3. Serveer de saus apart en liever een warme saus op basis van tomaat of gebruik halfvolle crème fraîche, kwark of yoghurt.
  4. Zorg voor een waterkaraf op tafel en drink bij elke alcoholische drank een glas water erbij.
  5. Kies voor light frisdrank in plaats van gewone frisdrank.
  6. Kies in de plaats van roomijs à voor sorbetijs
  7. En in de plaats van slagroom à voor vruchtensaus.
  8. Wist u dat in een “light” variant van een oorspronkelijk vettig produkt toch nog veel dikmakende calorieën zitten?
  9. En dat in hartige lekkernijen meer calorieën zitten dan in een zoet alternatief, vanwege de vetten?
  10. Zorg ook voor compensatie de volgende dag en maak een lange wandeling om uw spijsvertering te activeren!
  11. Uw voornemens niet uitstellen tot morgen.
  12. Een keertje NEEN zeggen gaat niet ten koste van de feestvreugde!!

Gelukkig zijn er ook feestelijke keuzes mogelijk die minder calorieën leveren:

 

Echte dikmakers (veel calorieën)  kCalorieën Gezondere alternatieven(maar ook lekker!) kCalorieën
Kaasblokjes/brie/camambert/patè 40 – 55 Olijven, augurken, cherry-tomaatjes, asperges+ham 20 – 25
1 glas rode wijn 80 1 glas Spa Rood 0
Roomijs met slagroom 220 Sorbetijs met 1 ijswafel 100
Banketstaaf/gevulde speculaas 230 Pepernootjes (10 stuks) 50
Chocoladereep 250 1 Bonbon 60
Appelflap 400 Vruchtenvlaai 170
Appelbol 570 Oliebol 120

 

En onthoud:

“We don’t get fat between Christmas — Old & New, but between New Year – Christmas!”

52209b738862aa30_Christmas_dinner.preview

Trackback from your site.

Karin Rewat

Diëtist Karin Rewat is een gedreven diëtist die, sinds het afronden van haar studie Voeding en Diëtetiek in 1995, al jaren werkzaam is op het gebied van de diëtetiek, waaronder in de thuiszorg, ziekenhuis en ouderenzorg. Sinds 2005 is zij actief in haar eigen praktijk en werkt zij nauw samen met huisartsen, fysiotherapeuten en soms psychologen. Ze is erkend en geregistreerd als een professionele diëtist en lid van de Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN), Haaglanden Eerste Lijn Diëtisten (HELD) en ELZHA. Naast diëtist is Karin tevens een begenadigd schrijver. Haar columns worden regelmatig gepubliceerd in lokale media. Via Karin’s Column op deze website houdt zij u regelmatig op de hoogte van handige tips en leuke anekdotes. Check de website dus regelmatig!
vul uw telefoon nummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug