LIEVER EEN PILLETJE OF GEZONDHEID?

Written by Karin Rewat on . Posted in Uncategorized

In mijn diëtistenpraktijk ontmoet ik dagelijks boeiende mensen, allemaal met hun eigen, persoonlijke verhalen. Echte mensen, die worstelen met bepaalde ziektebeelden van zeer uiteenlopende aard. Van darmklachten tot beginnende diabetes. Het advies is dan veelal curatief. Grotere winst valt echter te behalen in de preventieve sfeer, dus als je een bepaalde aandoening (nog) niet hebt. Een gezond lichaam biedt je veel meer dan je denkt! Zoals grootmoeder zei: “Voorkomen is beter dan genezen!” Dat een gezonde leefstijl helemaal niet ingewikkeld en duur hoeft te zijn, lees je hieronder.

Checklist gezonde leefstijl:

 

  1. Eet voldoende voedingsvezels; elke dag! Aanbevolen per dag: 25 – 30 gram voedingsvezels. Bronnen: volkorenbrood, cereals, havermout, groente & fruit
  2.  Eet voldoende anti-oxidanten zoals blauwe bessen of de açaï (Coolbest in het koelvak). Andere natuurlijke anti-oxidanten zitten in: tomaten, broccoli en citrusfruit
  3. Zorg dat je aan je omega-3-vetzuren komt, bronnen: vette vis, zoals makreel, zalm, haring, sardines
  4. Gebruik olijfolie ter aanvulling van je onverzadigde vetten; goed voor je  bloedvaten!
  5. Haal je de norm van minstens 30 minuten bewegen per dag? Dit zorgt ook voor meer balans in je hoofd en dat de vitamines uit je voeding beter worden opgenomen
  6. Laat je niet verleiden door de zoveelste dieethypes: koolhydraatvrij, glutenvrij, superfoods om er een paar te noemen.
  7. Nog nooit een dag zonder sms, mobiel e-mail of internet geprobeerd? TRY! Je zult er versteld van staan.
  8. Drink dagelijks 4 kopjes groene of witte thee en minstens 1 liter water.
  9. Minstens 7 – 8 uur slaap per etmaal
  10. Als laatste, maar zeker ook net zo waardevol: Zorg ervoor dat je passie, vreugde haalt uit het leven. Een hobby: lezen, schrijven, yoga, buikdansen. Don’t be afraid om iets nieuws uit te proberen: hardlopen, een cursus keramiek of schilderen. Nieuwe ervaringen werken geest- en tijdverruimend!

 

Hoop je voldoende getriggerd te hebben om vandaag nog aan de slag te gaan!

 

Trackback from your site.

Karin Rewat

Diëtist Karin Rewat is een gedreven diëtist die, sinds het afronden van haar studie Voeding en Diëtetiek in 1995, al jaren werkzaam is op het gebied van de diëtetiek, waaronder in de thuiszorg, ziekenhuis en ouderenzorg. Sinds 2005 is zij actief in haar eigen praktijk en werkt zij nauw samen met huisartsen, fysiotherapeuten en soms psychologen. Ze is erkend en geregistreerd als een professionele diëtist en lid van de Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN), Haaglanden Eerste Lijn Diëtisten (HELD) en ELZHA. Naast diëtist is Karin tevens een begenadigd schrijver. Haar columns worden regelmatig gepubliceerd in lokale media. Via Karin’s Column op deze website houdt zij u regelmatig op de hoogte van handige tips en leuke anekdotes. Check de website dus regelmatig!
vul uw telefoon nummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug