ONTBIJT-JE?

Written by Karin Rewat on . Posted in Dietique Nieuws

 

Iedereen vindt het de gewoonste zaak van de wereld dat je eerst benzine in je tank gooit alvorens te kunnen rijden. Maar wat doen wij zelf?? We haasten ons de deur uit, de kinderen naar school, de jongste naar de opvang, onderweg naar het werk met 10-tallen lijstjes in het hoofd….

De verleiding is groot om zonder een (volledig) ontbijt van huis te gaan. Niet zelden zie ik ’s morgens een kind op de fiets nog half slapend zijn boterhammetje opeten.

 

Onderzoeken wijzen uit dat we ons met het overslaan van een ontbijt onszelf letterlijk tekort doen. Hieronder nog even de voordelen voor u op een rij:

  1. Een vezelrijk ontbijt zorgt ervoor dat uw bloedsuiker gedurende de rest van de dag op peil blijft, zodat u minder neiging/verleiding heeft om tussendoor te snoepen/snacken
  2. Kinderen die het ontbijt overslaan hebben hierdoor vaker te maken met overgewicht
  3. Hierdoor kunt u dus ook calorieën sparen; voor diegenen die wensen af te vallen is dit een slimme tip!
  4. Kinderen die de dag starten met een goed ontbijt, presteren op school beter!
  5. Een stevig en verantwoord ontbijt activeert uw stofwisseling waardoor u zich fitter zult voelen.

 

Maar wat is nu een gezond ontbijt?

–          in ieder geval een graanprodukt met vezels zoals: volkoren brood, muesli, crueïsli, ontbijtgranen,  volkoren maaltijdcrackers

–          melk en melkprodukten, kaas

–          een zachte dieetmargarine voor de vit D

–          fruit of een klein glaasje vruchtesap

–          koffie / thee

 

Ontbijttips:

  • dek ’s avonds alvast de tafel om ’s morgens rustig samen te ontbijten met je kind (geef het goede voorbeeld)
  • zoet beleg bij het ontbijt is een goed begin van een energieke dag: jam, appelstroop, honing
  • een tosti smaakt niet alleen lekker met wit brood, maar probeer ook eens volkoren brood met een beetje ketchup voor de extra bite!
  • hou je van vers? Brood op een ander moment gekocht en ingevroren, is ’s morgens op een bord zo ontdooid
  • voor moeilijke ontbijters: probeer eens vers geroosterd brood, eet makkelijker weg
  • voor de echte moeilijke ontbijters: een vloeibaar ontbijt (bijv. Goedemorgen), volkoren crackers of een banaan en later uitbreiden als je eenmaal gewend bent.

 

Een gezond ontbijt: Perfecte start van de dag!

hmmmm…! Eet smakelijk!

Tags:

Trackback from your site.

Karin Rewat

Diëtist Karin Rewat is een gedreven diëtist die, sinds het afronden van haar studie Voeding en Diëtetiek in 1995, al jaren werkzaam is op het gebied van de diëtetiek, waaronder in de thuiszorg, ziekenhuis en ouderenzorg. Sinds 2005 is zij actief in haar eigen praktijk en werkt zij nauw samen met huisartsen, fysiotherapeuten en soms psychologen. Ze is erkend en geregistreerd als een professionele diëtist en lid van de Diëtisten Coöperatie Nederland (DCN), Haaglanden Eerste Lijn Diëtisten (HELD) en ELZHA. Naast diëtist is Karin tevens een begenadigd schrijver. Haar columns worden regelmatig gepubliceerd in lokale media. Via Karin’s Column op deze website houdt zij u regelmatig op de hoogte van handige tips en leuke anekdotes. Check de website dus regelmatig!
vul uw telefoon nummer in en wij bellen u zo spoedig mogelijk terug